Behandeling van Migraine en Clusterhoofdpijn

Deze vorm van behandeling is een vorm van cranio sacraal therapie op de manier van Ludo Deferme. Ludo is een Cranio Sacraal therapeut in België die bekend staat met zijn eigen manier van behandelen van mensen met Clusterhoofdpijn en migraine.
Zijn behandeling verdient een eigen naam en wij noemen het daarom de Ludo hoofdpijn behandeling.

Er gaan vanuit het binnen- en buitenland veel mensen naar Ludo toe om de behandeling te ondergaan. Wij mochten dit dus van de master zelf leren. En nu voeren wij de behandeling uit in onze praktijk waar wij ook de medical Daith piercing zetten bij mensen met chronische klachten.

Een behandeling volgens de Ludo Cranio houdt in dat er gewerkt wordt met enkele drukpunten op schouder en achterhoofd (triggerpoints) waarna we gaan kijken of het wiggenbeen scheef staat, zo ja gaan we dit corrigeren.
Er wordt niet gekraakt en de behandeling is quasi pijnloos en duurt ongeveer een half uur.

Mensen met migraine of clusterhoofdpijn hebben praktisch allemaal een scheefstand van het wiggenbeen oftewel os spenoidal. De achterkant van de oogkas is ook een deel van dit wiggenbeen.
De medische wereld beweert dat dit wiggenbeen niet verplaatsbaar is maar dit kan wel degelijk. Je kan dit zelf zien als je in de spiegel kijkt dat de ogen niet op gelijke hoogte staan.
Het wiggenbeen gaat niet zomaar scheef staan, daarvoor is er een enorme impact nodig zoals een ongeval met de wagen, een zware val op het hoofd, een klap op je hoofd, ook contactsporten zoals boksen, karate, harde kopballen bij het voetballen zijn mogelijke oorzaken.
Zelfs (hardhandig) kiezen trekken kan voor scheefstand zorgen.

Wiggebeen

Gek genoeg vragen dokters of neurologen bijna nooit of er zoiets is gebeurd in het verleden.

Eerst wordt er gekeken of de scheefstand van het wiggenbeen er wel degelijk is.
Vervolgens gaan we op zoek naar een triggerpoint op de schouder en onder de schedel. Dit geeft een uitstraling naar de nek tot op de schouder.
Vervolgens wordt heel de schedel behandeld volgens de methode van Ludo Deferme.
Uiteindelijk komen we terecht bij het wiggenbeen dat we zonder pijn of zonder te kraken zachtjes maar met merkbare druk op zijn plaats zetten.

Na de behandeling kun je vaak zelf zien hoe het verschil kan zijn, en het belangrijkste is dat je van die vervelende hoofdpijn kunt afraken.

Aantal behandelingen

Vaak zijn 2 behandelingen voldoende. Als de klacht terugkomt kunnen meerdere behandelingen nodig zijn.

Na de behandeling zorg je er circa een week voor dat je voorzichtig bent:

• nergens van af springen
  • nergens tegenaan lopen met het hoofd
  • geen overmatig zware gewichten tillen
  • geen combinatie maken met andere behandelingen zoals bv een chiropractor(kraker)
  • niet op je hoofd gaan staan bij yoga

Kosten en afspraak
De behandeling duurt ongeveer 30 minuten en kost €45. Een afspraak voor de Ludo behandeling kun je hier maken.

Informatie en ervaringen zijn te vinden op de Facebookgroep van Ludo Deferme.